نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
8625
-
الف
+

معرفی ولایت دایکندی افغانستان به روایت تصویر

در این گزارش با ولایت «دایکندی» در افغانستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم ۲ ، ولایت دایکندی که تا چند سال قبل یکی از ولسوالی‌های ولایت ارزگان به شمار می‌رفت، اکنون به یک ولایت مستقل و جدا تبدیل شده است.

ولایت دایکندی از طرف جنوب‌غرب به ولایت ارزگان، از شرق به بامیان، از شمال به ولایت غور، از جنوب به غزنی و از طرف شمال‌غرب به ولایت هلمند همسایه است.

ولایت دایکندی

ولایت دایکندی یکی از ولایات کوهستانی کشور افغانستان به حساب می‌آید به همین دلیل است که در فصول سرد معمولا به علت بارش سنگین برف بسیاری از راه‌های مواصلاتی آن تا ماه‌ها بسته می‌شود و همین امر باعث سخت‌تر شدن زندگی برای ساکنین این منطقه خواهد شد.

هرچند که بعضی از مناطق مرکزی آن دارای آب و هوای گرم و سرد، ارتفاعات و همچنین جلگه‌های سرسبز است.

ولایت دایکندی

دایکندیدایکندیدایکندی

شهر نیلی با داشتن ۷۸۰ کیلومتر مربع به عنوان مرکز ولایت دایکندی شناخته می‌شود. علاوه بر مرکز این ولایت دارای ۹ ولسوالی می‌باشد که عبارتند از خدیر، شهرستان، میرامور، اشترلی، سنگ تخت و بندر، کیتی، کجران و گیزاب.

منطقه سنگموم

دایکندی

جشن گل بادام

بیشتر مردم این ولایت به کشاورزی و دامداری مصروف هستند و بیشتر محصولات این ولایت بادام، گندم، جو، جواری، نخود، ماش، عدس، سیب، انگور، انار و… است.

بادام به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات ولایت دایکندی می‌باشد که به علت مرغوب بودن آن در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد.

به همین دلیل در سال‌های اخیر با آمدن فصل بهار و شکوفه زدن درختان بادام جشن گل بادام در زیر درختان پوشیده از گلهای سفید بادام برگزار می‌شود و مقاله و اشعاری در وصف بهار و شکوفه‌های بادام از سوی شعرا و نویسندگان خوانده می‌شود.

درختان بادام در ولایت دایکندی

جشن گل بادام در ولایت دایکندی

عشق به تحصیل در بین دختران ولایت دایکندی

بازار نیلی

نمایی دیگر از بازار دایکندی

فوتبال بازی مورد علاقه پسران

زنان دایکندی و صنایع دستی

در ولایت دایکندی نیز مانند سایر ولایات افغانستان دارای اماکن تاریخی و مذهبی زیادی می‌باشد از جمله این مکان‌ها می‌توان به زیارت شاه طوس، شاه قصور و شاه تراب اشاره کرد.

از جمله مناطق تاریخی نیز می‌توان به شهر ویران واقع در قریه غوچک میرامور علیا ، خاکریزک واقع در قریه سرآورد ، قلعه باغ که هنوز دروازه سنگی آن پابرجاست، ودر بالای کوه عظیمی قرار گرفته است اشاره کرد.

بیشتر خوانید : 

اخبار فرهنگی افغانستان 

«نورستان» ؛ عروس ولایت های افغانستان + تصاویر

«پنجشیر» ؛ زمرد بی نظیر در جهان + تصاویر

هفتمین جشنواره «توت» در پنجشیر برگزار شد

تله کابین برای اولین بار در افغانستان راه اندازی می شود

م ح

نظر شما
ارسال نظر